Men vad skriver man egentligen?

tisdag, april 22, 2008: , ,

Jag insåg just att det förra inlägget kanske snarare behandlade frågan "Ska man egentligen blogga?" snarare än den jag menade att det skulle behandla (nämligen "Vad skriver man egentligen?"). Alltså, vad skriver man egentligen? Ja, själv tycker jag ju om att läsa bloggar om politik, ekonomi eller olika andra intressen. Vad tillför jag en sådan diskussion? För tillfället läser jag inte särskilt mycket facklitteratur eller dagstidningar. Landsflykten (och de otroligt långsamma internetförbindelserna till främst DN och SvD) har gjort att det mestadels blivit bloggar sedan i november.

Fast jag kanske redan har bestämt ungefär vad jag hoppas skriva om? Underrubriken "Fredrik lever, lär, tycker, och tänker" är väl ganska talande? Det handlar om vardagsbetraktelser, -lärdomar och om något slags sökande. Någon annanstans har jag skrivit att jag brottas med min ideologiska hemvist och söker hitta hur man argumenterar för/omprövar den.

Vän av ordning kanske frågar sig om jag inte redan i huvudrubriken bestämmer mig för vad det är jag vill skriva om. Men, nej - "Responding to Incentives" (eller på svenska något i stil med "Att svara till incitamentsstrukturer") är ett någorlunda tomt uttryck som låter fint. Jag skriver "någorlunda" eftersom det ändå måste betraktas som någon form av varubeskrivning i och med att det är taget ur ett mikroekonomisk vokabulär och därigenom skvallrar lite om vad jag är för en filur egentligen. För det är ju precis vad jag är - mikroekonom alltså. Visserligen har jag inte ens tagit min examen än, men är icke desto mindre skolad vid Handelshögskolan i Stockholm av hjältar såsom Wärneryd och Ellingsen.