Vad skriver man egentligen?

tisdag, april 22, 2008: , ,

Ja, vad skriver man egentligen? Just nu borde man säkert inte skriva något alls. Eller rättare sagt, jag borde inte skriva något alls. Detta eftersom klockan inte ens är sju på morgonen här i Delhi och Clara (liksom jag sjuk och i behov av sömn) sover här intill och kanske skulle kunna väckas av alltför ivriga knapptryckningar. Fast nu kanske inte "ivriga" är ordet jag skulle använda för att beskriva mina knapptryckningar. Snarare "trevande" eller kanske rentav "tvekande".

Men jag tror ändå på det här med att blogga. Jag föreställer mig att man utvecklar sitt skrivande och kanske rentav vässar sitt tänkande. Man blir (som bekant) bra på det man övar på. Och vill man bli bra på att skriva och föra fram eller diskutera idéer så är det väl precis vad man borde göra? Som det är nu känns det mest som att jag slänger allt intressant jag läser på Niklas utan att konstruera några riktiga resonemang kring det jag läser. Också Niklas har ju uttryckt besvär kring att producera text.

Svårigheterna i att producera text härrör nog till att jag är rädd för att behöva stå för något. Men, även om filmen kanske inte var den bästa så känner jag ändå att det ligger mycket i dess tagline: "If you don't STAND for something, you might FALL for anything." Eller nja, kanske inte. Men, lite karaktärsdanande känner jag ändå att det är viktigt att faktiskt stå för något. Sen så är ju bloggosfären fylld av folk som uttalar sig om saker de faktiskt inte vet något om, vilket kan bli ganska pinsamt. Fast om man har läsare som inte är helt dumma i huvudet och inte bara hejar på alla dumheter man skriver, vilket många unga bloggare verkar ha, så hoppas man ju att man blir rättad i kommentarsfältet. Där är ju Wordpress bättre än Blogger, eftersom det där står i rss-flödet hur många som kommenterat ett visst inlägg, vilket gör att folk märker kommentarer fortare. Men, skulle jag få så många eller bara så kloka läsare?

Vidare har vi integritetsfrågan. Vill jag att folk ska veta att det är jag som skriver? Som det är nu skriver jag bara i mitt förnamn samtidigt som jag har mitt fotografi här intill, vilket borde göra att läsare som jag känner vet precis vem jag är medan andra bara känner mig som just Fredrik. Men, som en någorlunda van internetanvändare så vet jag ju att det knappast går att vara säker på att få vara någorlunda anonym bara genom det. Dels skulle det säkert gå att lista ut mer precist vem undertecknad är bara genom att läsa vad jag skriver och dels så finns ju alltid risken att någon jag känner tipsar en tredje part om bloggen och nämner mitt namn. Man kan inte annat än tycka synd om Bringéus. (Eller man kan det visst, men jag kan det inte.)

Hursomhelst så är det kanske inte helt optimalt att skriva om var man jobbar, eller i alla fall inte skriva tveksamma saker om sin arbetsplats. Blir så trist om skulle råka bli sparkad och kanske stå utan lön... Fast det kanske beror lite på var man jobbar...